Konsekwencje niedoboru witaminy b12

Naukowcy ujawniają bezpośredni związek między niedoborem witaminy B12 wynikającym z niezrównoważonej diety a ryzykiem zakażenia organizmu. Medycyna mitochondrialna wykazała, że brak tej witaminy radykalnie osłabia układ odpornościowy, zwiększając podatność organizmu na różne patogeny i stres.

Rezultaty badań naukowych

Raport na stronie uniwersytetu mówi, że niedobór witaminy B12 “jest szkodliwy dla zdrowia na poziomie komórkowym, niszcząc mitochondria”. Jego wada wiąże się z gwałtownym spadkiem zasobów odpornościowych, co prowadzi do rozwoju chronicznego zmęczenia, anemii, chorób psychicznych.

W ludzkim ciele ważna witamina b12 nie jest syntetyzowana, można ją uzyskać głównie z pożywieniem. Naukowcy pracowali z glistami (C. elegans), które również nie mogą samodzielnie wytwarzać B12, spożywając go tylko z pożywieniem. Naukowcy zaobserwowali dwie populacje robaków: jedna karmiła wystarczającą ilość witaminy zawartej w paszy, a druga otrzymywała pokarm o bardzo niskiej zawartości witaminy B12. W rezultacie autorzy pracy byli w stanie upewnić się, że zwierzęta, które nie cierpiały na niedobór witaminy B12 w diecie, natychmiast wykazywały odporność na wiele czynników zagrożenia dla odporności. W szczególności robaki te lepiej tolerowały wpływ niekorzystnych warunków środowiskowych (na przykład wzrost temperatury) i drobnoustrojów chorobotwórczych (przeżyły zakażenie śmiertelną liczbą mikroorganizmów dla wielu zwierząt).

Zadbać o odpowiedni poziom witaminy

Niedobory witaminy B12 można wyrównywać poprzez substancje mitochondrialne. Niedobór witaminy B12 (kobalaminy) zwiększa ryzyko zarażenia się dwoma potencjalnie śmiertelnymi patogenami: Pseudomonas aeruginosa i enterococcus w kale. Jednak liczba niebezpiecznych patogenów, na które rośnie podatność z powodu braku witaminy B12, może być jeszcze wyższa. Badania w tej dziedzinie będą kontynuowane.

Najwyższe stężenie witaminy B12 występuje w wątrobie wołowej i wieprzowej, sercu kurczaka, ośmiornicy, śledziu wędzonym, małżach, makreli, a także w innych produktach pochodzenia zwierzęcego. Większość osób z niedoborem tej witaminy to wegetarianie, ponieważ prawie niemożliwe jest uzupełnienie jej ziołowymi produktami.